e-mail:
info@diatra.hu
Telefon: +36 20 975-6934
Mérnöki precizitás
- alkalmazható gyakorlati megvalósítás
Címketervezés és tápérték számítás a gyakorlatban
Tréningünk az élelmiszer gyártókat segíti az élelmiszerek jelölésében
való eligazodásban, és a tápértékek számításban.
Jelölés tervezése, vizsgálata
|
Nem biztos a dolgában, gyorsan, pontosan, korrekt áron átvizsgáljuk forgalmazni kívánt élelmiszerének jelölését, és pontosan jelezzük a hibákat, javaslatot teszünk a megfelelő jelölésre. Inkább tervezzük meg mi? Természetesen ez is lehetséges...
|
06 20 975-6934
info@diatra.hu
Üzemek, technológiák és termékek tervezése, fejlesztése, gyakorlatias szemléletmóddal.
Hívjon minket!
06 20 975-6934
Mi az a dunsztolás és miért nem használja az élelmiszeripar?
Sokszor halljuk, "már a nagymamám is így csinálta
és semmi baja nem lett a terméknek"
Itt rögtön annyit hozzá tennék, nem biztos, hogy nem lett semmi baja
a lekvárnak, lehet csak nem vették észre. Hisz nem csak akkor lehet
romlott egy termék, ha penészes.
Üzemi körülmények között manapság a leggyakrabban használatos tartósítási mód lekvároknál a hőkezelés, a...
Mi is az az ételallergia és étel intolerancia?
Mi a jelentőségük az élelmiszer iparban?
A két kifejezést sokan azonosnak gondolják, de a valóságban mást jelentenek. Még az intoleranciáért az emésztőrendszer a felelős, addig az allergiáért az immunrendszer...
Kocsis Bálint
mesterszakács - séf
a "CSÍKOS" márka tulajdonosa
Hogyan ne használjuk a hűtőt?!
Avagy a nagyok is hibázhatnak...
Kétségtelen, hogy az ünnepek közötti időszakban hatalmas volt a fejetlenség a boltokban. Jómagam nem nagyon szerettek vásárolni, ezért míg a feleségem pakol, én szakmai kedvtelésemnek szoktam teret adni, azaz nézelődöm és élelmiszerbiztonsági, szakmai hibákat keresek.
Találtam is párat és most megosztok egy, az élelmiszerek hűtésével kapcsolatos hibát, amivel sajnos több élelmiszerüzletben is szoktam találkozni.
Egy nagy élelmiszerboltban voltunk éppen mikor ez a látvány tárult elém:
Mi lehet a probléma a fenti képeken?
Egy átlagos vásárló
talán semmi problémát nem lát, sőt még azt is megmerem kockáztatni,
hogy kimondottan tetszetősnek tűnik neki az áruk kihelyezése.
A szakember szemével nézve azonban már nem ennyire jó a helyzet.
A fenti képeken az látható, hogy a hűtőpultok túl vannak pakolva. Ez az első képen, ahol saláták vannak a hűtőben annyira nem egyértelmű, azonban a második és harmadik képen, a savanyú káposztáknál már a laikusok által is könnyen észrevehető.
Nézzük csak meg a képet amin oldalról a plexin keresztül láthatóak a termékek oldalról is.
Vajon a jelölt
részeken lévő termékek is lehűthetőek a megfelelő hőmérsékletre?
Természetesen nem, hiszen egymást szigetelik a hideg nem tud bejutni
a termékek között, azaz a hűtő nem tudja kifejteni az elvárt
hatását.
Sajnos van egy további hiba is, ami a képen látható hűtők működési elvével van kapcsolatban. Mint látható ezeken a típusokon nincs ajtó, ezért a hűtő belsejében a hideget egy ötletes megoldással tartják bent.
Gyakorlatilag egy hideg levegő függöny van a termékek előtt ami a hűtő felső részéből ereszkedik alá a hűtő alján lévő rácsokig. Ezen a vásárlók könnyedén átnyúlhatnak de egész jól elszigeteli a külső melegebb teret a hűtő belsejében lévő hidegebb tértől.
A bal oldali kék nyíl mutatja a levegő helyes áramlását. Mint látható, ha a termékek be vannak pakolva a légfüggöny vonalába, a levegő áramlása nem a megfelelő irányba fog történni (jobb oldali kék nyíl), hanem ki az eladótérbe, ahonnan a meleg levegő a hűtőbelsejébe áramlik (piros nyíl).
Ez természetesen
emeli a belső hőmérsékletet, amit a hűtő próbál kompenzálni plusz
energia befektetésével. Egy darabig talán sikerül is, persze
jelentős többletköltség árán, de pl. egy melegebb nyári napon
valószínűleg nem tudna megbirkózni a feladattal.
Ennek következtében a hőmérséklet emelkedik, ami a termék korábbi romlásához
vezethet, úgy hogy közben jelentősen nőnek az energia költségek is.
Jogos lehet a kérdés, vajon mi lehet az oka, hogy ha ez sem a vevőknek, sem a kereskedőknek nem jó, akkor mégis látni ilyesmit?
Magam részéről azt gondolom, hogy szándékosságról szó sincs. Kétlem, hogy bármelyik kereskedő szándékosan segítené elő az élelmiszereket romlását, esetleg növelné energia költségeit.
Az ok
valószínűleg az lehet, hogy nem is tudnak a problémáról. Legalábbis
azok a dolgozók akik a termékeket pakolják ki, biztosan nem. Ők
legjobb tudásuk szerint minél nagyobb mennyiséget próbálnak
kiszuszakolni, hogy ezzel saját munkájukat csökkentsék, és a vevők
is megkaphassák a termékeket.
A fenti példa nagyon jól szemlélteti a megfelelő, és gyakorlatias
oktatás fontosságát. Csakis abban az esetben várható el a dolgozóktól, hogy megfelelő
munkát végezzenek, illetve vezetőiktől, hogy ezt megfelelően
felügyeljék, ha tisztában vannak a szakmai ismeretekkel, valamint az
esetleges hibák következményeivel.
Fontosnak tartanám
megjegyezni, hogy az imént ismertetett hiba, a termék sajátossága
miatt nem feltétlenül jelentett kiemelkedő élelmiszerbiztonsági
kockázatot. A cikkben szereplő terméknek alacsony a pH értéke, és
bár ebben az esetben nem néztem utána, de többnyire némi
tartósítószer is tartalmaz.
Mindazonáltal javaslom saját boltjában senki se lépjen ebbe a
hibába, mert pl. állati eredetű termékeknél már nagyon komoly
élelmiszerbiztonsági kockázatot okozhat.
A táméval kapcsolatos kérdésekkel örömmel állok rendelkezésükre.
Traszkovics Zsolt
élelmiszermérnök
Tetszett a cikk? Kövesse cégünk közösségi oldalát, és további cikkekkel, érdekességekkel lepjük meg időről időre.